Le carton d'invitation nous prévenait d'emblée. Un Christ en croix sur fond blanc, un intitulé intrigant : "The Gospel". Studio Job vire catho. Présenté dans un superbe cloitre milanais, quartier Brera, les nouveaux ovni des néerlandais jouent avec le divin en toute impunité. Céramiques polychromes en collaboration avec Royal Tichelaar Makkum (édition limitée à 12 exemplaires réalisés à la main), vitraux grandiloquants et installation sculpturale façon last super du pauvre, Studio Job revisite avec arrongance et avant garde la notion du culte religieux à travers l'objet. Ici accessibles à tous, ces créations peuvent aussi bien être utilisée par des institutions religieuses, que des croyants ou des athées. La notion de religion s'efface même devant un savant graphisme cartoonesque.
Exempte de toute référence à quelconque chapelle de la Renaissance italienne, l'iconographie employée est à ce titre particulière, mélangeant allégories de la Renommée, tubes à essais, fusées spatiales, explosifs et bulles de savons... et paquerettes. Quand des objets du quotidien rencontrent les épisodes de la vie chrétienne à la sauce pop, Studio Job décloisonne et détonne. Un kistch raisonnable, en somme.
Vue de la présentation de "The Gospel". Au premier plan : The Last Supper. Courtesy of Studio Job.
Croisement divin ou mauvais goût assumé, quand le design "rencontre" la religion, des pièces uniques voient le jour. Masaccio ou Maurizio Cattelan de leur temps, certains designers n'ont pas froid aux yeux, nous non plus. Pour les plus tenaces, voici une petite sélection subjectivement scandaleuse. Coran en option.
Left to right : Oil & Vinegar set by Christopher Dresser; Jesus Light by Martine Peyre; Bound & Blood necklace by Katja Prins; Golden Mosque, part of Buildings of Disaster designed by Constantin Boym . Available at Moss NYC.
The invitation card clearly informes. Christ on cross, over a white layout with an intriguing title : "The Gospel". Studio Job goes christian! Presented in a superb Milan church in the Brera district, the extraneous Dutch flirt dangerously with divinity. The polychrome ceramics in collaboration with the Royal Tichelaar Makkum (a limited edition of 12 hand-made pieces), gigantic stained glass windows with sculptured pieces evoking a poor man's last supper; Studio Job's modern and arrogant interpretation of religion thru objects. Open and available to a range of believers or atheists, the objects created could also interest religious institutions. The religious aspect somewhat dissimulated behind a clever cartoon-style graphic symbolism.
Divine creations or provocant bad taste, this is what happens when design "in communion" with religion which then produces unique objects. The present day Masaccio or Maurizio Cattelan's of their time, certain designers don't have cold feet and neither do we. For those who dare, here is a small selection of the scandalous objects in question. The Coran is optional...
Void of any religious reference to any traditional Italian church, the iconoclastic imagery used is unusual as it combines with descriptive popular religious reference: test-tubes, space rockets, bombs, soap bubbles...and daisies. Studio Job crosses the boundaries to evoke our curiosity with the clash of ordinary objects vs christian rituals vs pop art. Off-beat!
Divine creations or provocant bad taste, this is what happens when design "in communion" with religion which then produces unique objects. The present day Masaccio or Maurizio Cattelan's of their time, certain designers don't have cold feet and neither do we. For those who dare, here is a small selection of the scandalous objects in question. The Coran is optional...